Papa en mama in Canada!

13 november 2016

Hallo allemaal!

Weer een updatetje vanuit het mooie (en gelukkig nog steeds niet echt koude) Canada!

2 weken geleden was het halloween. Halloween was eigenlijk op maandag 23 oktober maar het weekend en de donderdag ervoor waren er natuurlijk al verschillende feesten! Zo was er op donderdag een huisfeest dat na een uur nadat we binnen waren werd gestopt.. De politie kwam even kijken maar de eigenaren van het huis vonden het zelf wel mooi geweest. Ze stuurden iedereen al naar huis terwijl de politie alleen even langskwam en niet de bedoeling had om het feest te beëindigen.. Ze snapte zelf ook niet waarom iedereen ging haha.  De eigenaren waren volgens mij allang blij, ze hadden het geld van iedereen al gekregen, het bier was op en er waren veel mensen binnen. Uiteindelijk hebben we een taxi van iemand anders naar downtown gepakt en alsnog een leuke avond gehad! Zaterdag was er eerst een predrink in een huis met alle internationals waarna we naar Village gingen omdat we te laat waren voor naar downtown te gaan. Village is een 'wijkje' met huizen op campus. Nadat we eerst Antoine naar huis hebben moeten brengen omdat hij te dronken was (gelukkig woont hij ook op campus) liepen we naar Village. Hier was in een van de buitenplaatsen een feest gaande. We keken onze ogen uit.. wat liepen de meisjes er toch weer vreselijk bij. Halloween is een goed excuus voor ze om er zo sletterig en weinig gekleed mogelijk bij te lopen haha.
Nou maandag was dan de echte halloween avond. Ik was eigenlijk niet van plan om uit te gaan aangezien ik tot 10 uur school had. De les was iets eerder afgelopen en toen ik thuiskwam waren mijn huisgenoten met wat vrienden aan het drinken en spelletjes aan het spelen. Ik speelde even de spelletjes mee met de intentie om niet uit te gaan. Uiteindelijk onverwachts een erg leuke avond gehad in downtown met mijn huisgenoten en andere internationals zonder verkleed te zijn.. (ik veranderde last minute toch nog mijn gedachte om toch wel mee te gaan waardoor er geen tijd was om me te verkleden haha).

Halloween!Halloween

Helaas ging de eetavond op woensdag met de internationals niet door omdat het meisje waar we het etentje zouden houden erg ziek was. Omdat Sophie en ik toch wel erg veel zin hadden gekregen in stamppot en arretjescake besloten we dit dan maar op vrijdag te maken. Heeeerlijk, spinazie stamppot (greun meuske) met een flinke lepel jus en gehaktballen. Uiteindelijk hebben we ook nog de hele bak met arretjescake opgegeten. Daarna wilden we naar de film, helaas had ik fout gekeken en waren we dik 45minuten te vroeg in de bioscoop haha. Omdat er geen bussen meer gingen is Sophie 's avonds bij mij blijven slapen op een zelfgemaakt bed van kussens, dekens en jassen...

Zaterdag (5-11) zouden dan eindelijk mijn ouders komen! De eerste paar dagen zouden we in St.Catharines en omstreken spenderen vandaar dat ze in een hotel zaten vlakbij mijn huis. 's Middags dacht  ik even lekker te gaan genieten van een heerlijk bad in hun kamer. In mijn huis hebben we wel een bad maar deze is boven op de mannenverdieping. Aangezien mijn huisgenoten niet zon poetsers zijn (en dat is nog een understatement) durf ik het echt niet aan om hier eens in bad te gaan haha. Het bad in de kamer was een jacuzzi die je met een knopje kon aanzetten. Ik zette het bad aan en drukte alvast het knopje in. Onverwachts gingen de sproeiers al aan die omhoog gericht stonden waardoor ik (terwijl ik mijn kleren nog aan had en mijn mobiel vast had) en de hele badkamer nat gespoten werden. Van de schrik rende ik naar buiten maar ik moest natuurlijk nog terug om het bad (en dus de sproeiers) uit te zetten. Uiteindelijk is het me gelukt om het bad te stoppen maar helaas.. alles was kletsnat.

's Avonds kwamen dan eindelijk papa en mama! Om de week goed te starten zijn we lekker naar de sushi gegaan in het dorp. Zondag stond Toronto op de planning! Omdat ze hier in de hotels ontbijt niet echt kennen moesten we bij Tim Hortons etc. een ontbijtje halen Ongelofelijk maar waar, voor mij ook de eerste keer een ontbijt bij een fastfoodketen hier. In Toronto hebben we de stad verkend in een dubbeldekker. Lekker toeristisch maar wel veel van de stad kunnen zien! Verder was er 1 ding waar papa het de heletijd over had, hij moest en zou de CN Tower in gaan. Zo gezegd, zo gedaan.. alleen mama vond het toch te hoog om mee te gaan haha! Je kon kilometers ver kijken vanuit de toren (de toren is ongeveer 550m) en er was een glazenvloer waarbij je naar beneden kon kijken! We hadden erg geluk met het weer, het zonnetje scheen de hele dag! Verder zat er een boottochtje bij die tussen de verschillende eilanden die bij Toronto liggen vaarde.

In de hop on-hop off busTORONTOBoottocht Toronto IslandCN TowerPapa in CN TowerToronto skylineCN Tower glazen vloerToronto!

Maandag moest ik 's ochtends eerst nog even naar school en kwamen papa en mama me ophalen waarna ze nog even wat van mijn universiteit hebben kunnen zien. Daarna zijn we naar Niagara-on-the-lake gereden en ook vandaag was het weer een mooie dag met zon. Helaas waren de mooie bloemen er niet meer maar is het dorpje nog steeds heel schattig en kun je er je ogen uitkijken naar de vreselijk mooie en grote huizen die er liggen. Omdat de Niagara regio bekend staat om zijn vele winery's mocht eentje bezoeken en de icewine proeven natuurlijk niet ontbreken!

Reif Estate WineryWijn proeven!

Niagara-on-the-lakeNiagara

Na de winery zijn we doorgegaan naar de Niagara Falls waar we een boottocht hebben gemaakt zodat je de Niagara Falls vanuit het water kon zien, maar waar je ook zeiknat werd door het water wat omhoog kwam. Gelukkig hadden we de mooie, rode poncho's!

Niagara Falls met mamaNiagara Falls

Omdat ik heel graag naar Vancouver wou, wist ik papa en mama te overtuigen om met me te gaan. Ze hadden zich alleen niet gerealiseerd dat het een dikke 3000km van Toronto is. Dinsdag vlogen we samen zo’n 5 uur naar Vancouver waar we aan het einde van de middag aankwamen. We sliepen hier in een hotel dat aan de haven lag en eruit zag als een schip! Het hotel lag erg centraal waardoor we ’s avonds nog gezellig door gastown konden lopen. Gastown is een gezellig buurtje met winkeltjes, restaurantjes en een stoomklok (zie het filmpje)! We hebben onze eerste avond afgesloten met een hapje in het hotel om daarna lekker buiten te gaan zwemmen in het zwembad en de jacuzzi! Dit laatste hebben we overigens elke avond gedaan haha, zelfs toen het regende.

Stoomklok GastownPan Pacific Hotel

Woensdag besloten we weer een hop on- hop off bus te pakken. Helaas was het erg mistig en regenachtig weer. We kwamen met de bus langs mooie uitkijkpunten in onder andere Stanley Park maar helaas kon je door het weer maar enkele meters kijken. Wel zijn we bij Granville Island uitgestapt. Dit is een gezellig buurtje met allerlei leuke winkeltjes, restaurantjes en een public market. Papa en ik keken natuurlijk onze ogen uit bij al dat lekkere eten. Helaas hadden we een (veel te) stevig ontbijt gehad waardoor we echt nog geen honger hadden.

Granville IslandLionsgate bridge.

’s Middags wilden we ergens even gaan drinken aan het water en kwamen we heel toevallig bij een heerlijk sushi restaurant uit (het was in eerste instantie echt niet de bedoeling om iets te gaan eten, maarja toen we dit zagen konden we het natuurlijk niet weerstaan). Papa en ik hadden een soort lunch proeverij waarbij we verschillende sushi’s en hapjes kregen. In een woord goddelijk! Na de lunch wilden we nog even wat winkelen in Vancouver. Eigenlijk alleen mama en ik, papa offerde zich vrijwillig na een paar winkels op om even naar het hotel te gaan haha. Mama en ik eindigde uiteindelijk in een groot (ondergronds) winkelcentrum. Pff je oriëntatie (die ik normaal al niet heb) is hier ver te zoeken, wat ons uiteindelijk enkele extra meters (of kilometers) heeft bezorgd haha. ’s Avonds had ik een leuk restaurant uitgezocht, het was een gezellig restaurant met een soort (uitgaans)bar waar je ook iets kon drinken.

Cactusclub

Donderdag stonden we op en er leek weer een zonnetje door te komen! Woensdag wilden we eigenlijk met een seaplane over Vancouver en de bergen vliegen maar door het slechte weer in het begin van de middag was dat helaas niet mogelijk. Donderdagochtend was het weer uiteindelijk prachtig en waren er nog plekken vrij om met het vliegtuigje in de ochtend te gaan. De vlucht was in een woord geweldig. Je had fantastisch uitzicht over de stad en de bergen, ik heb elke minuut genoten.
(zie foto's en video's!)

VancouverSeaplane met mamaSeaplane vlucht door de bergenDe seaplane

Na de vlucht wilden we eigenlijk nog naar Stanley Park gaan om langs de verschillende punten te rijden maar omdat we donderdag ook nog naar Whistler moesten rijden hebben we dit uiteindelijk niet meer gedaan. De weg naar Whistler staat bekend als highway 99 of sea to sky highway en is een hele mooie route om te rijden. Je rijdt tussen de bergen en meren (het eerste stuk was ook het stuk waar we met het vliegtuigje doorheen waren gevlogen) waardoor je bijna constant een mooi zicht hebt. Op onze weg naar Whistler zijn we nog door een dorpje gereden waar je bald eagles kon spotten. Tijdens het rijden zagen we dat het een dorpje was waar nog veel aboriginals leefden (vaak in erg armoedige huizen). Invloeden van aboriginals zag je sowieso in Vancouver en omstreken overal heel erg terugkomen. Helaas hebben we geen bald eagles (Amerikaanse zee arend) gezien, maar was bij de spotplaats wel weer een gezellig restaurantje waar we even zijn neergestreken. Aan het einde van de middag kwamen we aan in Whistler. Helaas waren alle gondels en liften dicht voor onderhoud waardoor we niet naar de mooie uitkijkpunten konden (van enkele wisten we dit al van tevoren). Whistler is in de winter een (grote) skiplaats en er is in 2010 (een deel van de) olympische spelen gehouden. Ook hier hebben we ’s avonds weer lekker in het buitenzwembad en jacuzzi gelegen en zijn we daarna gaan eten bij een Italiaan.

Olympische ringen WhistlerLiongate bridge

Vrijdagochtend besloten we om te gaan ontbijten in het Fairmont Chateau aangezien je in ons hotel ook geen ontbijt had. Een heerlijk, uitgebreid buffet hebben we hier gehad, waar we ons natuurlijk hebben overeten. Na het eten hebben we nog wat winkeltjes vlakbij bezocht waar ik een nieuwe winterjas vond! Mocht het nog koud worden hier, dan ben ik er in ieder geval klaar voor!

Aan het begin van de middag reden we weer terug richting Vancouver en zijn we gestopt bij de Shannon Falls en een mooi uitkijkpunt. Ik moest nodig plassen en er waren helaas alleen vieze stinkende buiten wc’s waarbij de deur niet op slot kon. Met de adem inhoudend en papa en mama voor de deur ben ik toch maar gegaan. Natuurlijk kon papa het echter weer niet laten om me te pesten door de deur open te trekken….

Lookout point highway 99Shannon Falls

’s Middags kwamen we aan bij Case en Christine. Case is een oude klant van papa en opa en komt oorspronkelijk uit Nederland. Aangezien we in de buurt zouden zijn deze week hadden we afgesproken om hun te bezoeken en er een nachtje te blijven slapen. Ze hadden een prachtig, groot huis met een uitzicht waar je direct jaloers op wordt.

Bij Cees & Christien

Zaterdag zat onze trip er helaas alweer op en zijn we na het ontbijt richting het vliegveld gereden. Niet alleen zat onze trip naar Vancouver erop maar vanmiddag vlogen papa en mama ook weer richting Nederland.

Afscheid nemen op het vliegveld!

Ik kan weer terug kijken op vele leuke momenten van de afgelopen weken. De tijd begint nu wel echt voorbij te vliegen... ik ben nog maar 5 weken hier,  het gaat veel te snel haha! De komende weken heb ik eigenlijk geen tripjes meer gepland. Wie weet, wat nog niet is kan nog komen! Maar dit is ook geen probleem, hier in mijn dorp/stad is ook genoeg gezelligs te doen om de komende weken goed door te komen!

Terwijl ik dit laatste hierboven gister schreef is er toch nog een leuk uitstapje bij gekomen! 3 & 4 december gaan we met een groep van 8 internationals richting Toronto! Om te stappen maar ook gewoon een leuk weekend te hebben hier aangezien het Sophie's verjaardag is en een van onze laatste weekenden...

Liefs en tot snel!

1. Esther Schaepkens:
    16 november 2016
    nou chel..jullie hebben t top gehad zo te horen en wat een mooie fotos en geweldige natuur hebben ze daar hè. .. de weken zullen voorbij vliegen.. voor jou sneu maar wij zijn weer blij als je terug bent..xxx esther
  2. Anita:
    16 november 2016
    Wat een leuk verhaal. Jullie hebben het echt gezellig gehad, dat is wel duidelijk. En prachtig die foto's. Het licht vd foto's uit omgeving Toronto is zo herkenbaar, geweldig dat heldere blauw.
    Geniet maar lekker van dit mooie land. Hopelijk krijg je nog stukje winter mee in december, kun je de nieuwe jas ook goed testen. Liefs, anita
  3. Paap:
    16 november 2016
    Ja Michelle , canada zul je wel nooit vergeten en zeker niet dat je er met je papa ( en mama) was, die(papa) een dikke buidel bij zich had, waar je goed gebruik van zult hebben gemaakt.
    Amuseer je de komende vijf weken maar goed en stuur die logger in het vervolg maar naar mijn email adres, want nu heb ik hem moeten opvragen
  4. Paap:
    16 november 2016
    ha leef snubbelke ik geniet altijd van je verhalen, die zijn altijd leuk en weet je nog. toen was je negen jaar oud wilde je al een boek schijven .gelukkig zie ik je gouw. weet je, oma is aan het verslijten .maar...ik functioneer.. nog altijd en ik huf er ook op tijd een.
    ben nog niet van de kruk gevallen, laat gaan laat gaan. ik ga volgende week naar huis.
    paap komt twee dec, we blijven twee maanden ,heerlijk . verder weet ik niks, dus gelukkig tot gauw , eine knoevel van omamia,.

k
  5. Arja Sniekers:
    17 november 2016
    Lieve Michelle
    Ben vanavond in de stoel onderuit gegaan want je hebt n prachtig verhaal geschreven waar ik ff voor wilde gaan zitten..
    Wat je allemaal meemaakt en de tijd die je samen met je ouders hebt gehad is geweldig!
    Wat hebben jullie mooie dingen gedaan samen!!
    Prachtige herinneringen hou je over‍‍
    Ik heb je broer nog gezien toen je ouders weg waren... ik had n stampotje voor em gemaakt
    Die zul je wel niet hebben daar .. dat is echt hollands
    Nou meid geniet nog maar volop van de tijd dat je er bent!!
    Heel veel lieve groeten van Paul&Arja
    Bye bye❤️
  6. Marlene:
    3 december 2016
    Geweldig Michelle, ik had van mama en papa al wat foto's gezien, maar met jou verhaal erbij is het helemaal top.
    Wat jij deze reis ziet en beleeft is geweldig.
    Geniet die laatste weken .
    Liefs Marlene