Hamilton, Toronto, Quebec and Montréal

16 oktober 2016

Tijd voor een nieuwe update!

Het is alweer een tijdje geleden en ik zal maar beginnen bij waar ik de vorige keer geëindigd ben!

Zaterdag 24 september was de annual parade en het jaarlijkse wijn festival. Sophie, Sofie en ik (ja, er zijn 2 sophie/sofie''s, allebei uit Nijmegen) konden het natuurlijk niet laten om hier naar toe te gaan. De Niagara Region staat bekend om zijn vele wijnhuizen en een aantal keer per jaar zijn er dan ook verschillende wijnfestivals.

Tijdens de parade komen allerlei verschillende organisaties uit het dorp langs met leuke outfits, wagens, muziek etc. Iedereen zit gezellig langs de kant op een deken of stoeltje naar de verschillende 'acts' te kijken. De parade duurde zo'n anderhalf/twee uur en vanuit daar zijn we naar het 'festival' gegaan. Hier had je allerlei wijn- en eetkraampjes, wijnproeverijen en een podium met muziek. Met het heerlijke weer was het goed vertoeven deze middag.

Annual parade

Wine festivalWine festival

Na 's avonds nog de stad te zijn in geweest was het de volgende dag tijd voor Hamilton. In Hamilton heb je verschillende wandelroutes en er zijn zo'n 150 watervallen die je er kunt bezoeken. Samen met Sophie en haar 2 huisgenoten hadden we een leuke route uitgezocht, dachten we... De eerste waterval konden we nergens vinden, terwijl onze google maps toch echt zei dat hij voor onze neus zou moeten liggen. Wat blijkt, door het droge weer van de afgelopen weken waren wat watervallen droog komen te staan. Helaas.. Na hulp van wat mensen (de mensen zijn hier enorm vriendelijk, zodra je ook maar een beetje om je heen kijkt komen ze gelijk vragen of ze je kunnen helpen) hebben we toch nog wat watervallen kunnen bewonderen. En ook de nodige kilometers gelopen aangezien we nu grotere afstanden moesten afleggen om er nog een paar te zien en niet altijd de beste waren in google maps snappen. Ook dachten we dat het leuk was om een foto te maken vanaf een waterval. Na iemand gevraagd te hebben om een foto te maken klommen wij de waterval op. De afdaling ging iets minder, net voordat we naar beneden wouden gaan gleed ik uit haha. Gelukkig viel ik op mijn kont en niet hard. Eenmaal beneden gekomen bleek de klim voor niks.. Degene die de foto had gemaakt had zo ver ingezoomd dat je bijna niets meer zag, alleen ons. Niet bepaald wat wij voor ogen hadden als foto haha (hieronder de 'beste en minst ingezoomde' foto ).

HamiltonHamilton

Verder die week zijn normale gangetje: school, een huisfeestje, Iscaac's...

En zaterdag was het dan zover: Maik zou in Canada arriveren! Hij kwam in het einde van de middag aan en moe van de reis hebben we zaterdag verder niks gedaan. Voor zondag hadden we iets leuks gepland. We hadden een wijntour geboekt en zouden bij 3 verschillende wijnhuizen langsgaan en afsluiten bij een chocolade fabriek! We proefden verschillende wijnen (waaronder de icewine!), kregen hier uitleg over, werden rond geleid en mochten bij de chocolade fabriek een eigen chocolade aardbei maken. Om nog even terug te komen op de ice wine, dit is een wijn die typisch is voor deze regio. De wijn is alleen te maken als het vrij koud is en het klimaat in deze regio is daar perfect voor. De wijn is erg zoet maar vreselijk lekker (beetje dessert wijn achtig)! Helaas heeft Canada erg strenge export regels wat betreft wijn en is het vrijwel niet mogelijk om ze naar het buitenland te exporteren. Verder verbaas je je hoeveel wijngaarden hier liggen in de regio, als je door niagara rijdt zijn bijna overal waar je kijkt wijngaarden en huizen!

Reiff WineryWine tasting Diamond EstateDiamond Estates Winery

Helaas moest ik ook nog naar school (en had ik tentamens) toen Maik er was maar konden we tussendoor ook nog leuke dingen doen. Maandag zijn we tussen mijn lessen door naar de Decew Falls gelopen. Het had geregend dus alles was erg glad en het water was gestegen wat het iets lastiger maakte om er te komen. Gelukkig hebben we ze wel bereikt, anders was de hele wandeling voor niks geweest! Maik was het wandelen hier in Canada toch niet gewend haha, met spierpijn wou hij toch wel heel graag een uber naar huis pakken..

Dinsdag hadden we een dagje naar Niagara-on-the-lake en de Niagara Falls gepland. We moeten alles met het openbaar vervoer doen hier wat er voor zorgde dat we er bijna 2 uur over hebben gedaan om in NOTL te komen (terwijl het maar een kleine 20km rijden is haha..). Niagara-on-the-lake is een vrij klein dorpje, maar erg gezellig om rond te lopen (zie filmpje). Na NOTL hebben we de bus naar Niagara Falls gepakt. Hier hebben we een boot tour gedaan die langs de Niagara Falls vaarde waardoor je ze van dichtbij kunt zien (zie ook hier het filmpje)!

Niagara Falls met MaikNiagara FallsNiagara Falls Boat tour

Na de Niagara Falls gezien te hebben vond Maik het tijd om een gokje te wagen. Je hebt er verschillende casino's en we besloten er naar eentje te gaan in een soort hotel resort. Sow, dit 'hotel' was enorm. Je had er een heel shopping mall in, 7 verschillende restaurants, een enorm casino en noem het maar op. Om eerlijk te zijn vind ik een casino helemaal niks, ik ben veel te bang om geld te verliezen en wordt er maar zenuwachtig van haha. Maik wou even roulette en daarna op een gokkast (wat ik al helemaal niks vind eigenlijk maar oke). Terwijl ik al 10x wou stoppen kreeg Maik op het moment dat hij wou stoppen 15 gratis spellen. Bij de eenerlaatste zet begon de gokautomaat ineens te rinkelen! Maik had prijs! Wat waren we blij haha. Tijdens een vakantie is het altijd fijn om wat extra geld te krijgen! Om dit een beetje te vieren zijn we heerlijk gaan eten bij een restaurant met een geweldig uitzicht (je keek vanuit je tafel zo over de Niagara Falls). Niet alleen had je zicht op de Niagara Falls,  aan de zijkant stonden andere hotels waarbij mensen niet altijd doorhadden dat wij ze vanuit boven konden bekijken haha.

Vanaf donderdag had ik geen school meer en vertrokken we in de ochtend naar Toronto! Hier hadden we een erg leuke air bnb! We zaten in een hele leuke, gezellige buurt met allerlei terrasjes, dichtbij het centrum, een vrij groot appartement met een eigenaar die ons een erg leuke (en handige!) brief had nagelaten. Donderdag hebben we vooral een beetje rondgewandeld en zijn we bij een heerlijke italiaan gaan eten voor dat we 2 jaar gingen (ook al was dit een paar weken geleden haha).

Vrijdag zijn we met een ferry naar Toronto Island gegaan. Dit is een eilandje vlakbij Toronto met een strand, verschillende eettentjes, (kinder)attracties etc. en met een mooi uitzicht op de stad!

Toronto Island

Verder hebben we gewinkeld, zijn we naar Disterilly District geweest en hebben we lekker op het terras gezeten.

Nacho's & cocktailsDisterilly District

Zondag was dan toch echt al onze laatste (halve) dag samen en was het tijd om naar het vliegveld te vertrekken en afscheid te nemen. Hier nog leuk lachend op de foto, half uurtje later kon ik het natuurlijk niet droog houden toen ik Maik moest uitzwaaien..
Laatste uurtje samen op het vliegveld..

Gelukkig was ik niet alleen en stond me een nog een leuke week te wachten! Sophie was ook naar het vliegveld gekomen en stond op me te wachten om samen naar Quebec te vliegen. We hadden een overstap in Montréal. Om 18.20 landde we in Montréal, om 18.30 zouden we moeten boarden voor onze vlucht! Rennend over het vliegveld waren we ook nog op tijd ook! Hoe groot en fijn ons eerste vliegtuig was (een enorm vliegtuig, met film schermpjes waarbij je de film nog niet eens af kon kijken aangezien de vlucht maar een uurtje was), zo klein was ons tweede vliegtuig. Het was een propeller vliegtuigje met maar 12 rijen met stoelen.

Propeller vliegtuig

In Quebec verbleven we in een hostel met een gezellige gezamenlijke ruimte. Hier ontmoette we wat andere mensen en zijn we samen nog poutine gaan eten. Poutine is een typisch canadees gerecht. Het is friet (of gebakken aardappeltjes) met kaas (ja echt, ik heb kaas gegeten. Wel alleen de mozarella niet de gewone kaas stukken die er eigenlijk door heen zitten en na lang twijfelen en sociale druk van mijn medegenoten haha) en vaak hebben ze verschillende dingen die je erop kunt kiezen. Wij hadden de huis specialiteit en het was eigenlijk een soort zuurvleesachtige smaak!

Poutine

De volgende ochtend hadden we een walking tour gepland. Erg leuk, maar de temperatuur was even wennen voor ons. Pfff wat was het koud in de ochtend. In St.Catharines is het weer nog vrij goed, hier in Quebec was het al een stuk kouder! Dit zorgde er wel voor dat je hier al goed de prachtige herfst kleuren zag!
Quebec City is vrij klein maar heeft een erg mooie old town. Het is een beetje Europees/Frans (ze spreken hier ook een soort van Frans).  In Quebec ligt daarnaast het hotel Chateau Frontenac, dit is het meest gefotografeerde hotel ter wereld.
Chateau FrontenacQuebec City

Naast de poutine moesten we nog wat andere dingen proberen:

Maple syrup lollie
de maple syrup lollie. Hierbij doen ze maple syrup in ijs waardoor het harder wordt en ze het op een stokje 'smeren'. Maple syrup is daarnaast erg populair hier, je kan het zo gek niet verzinnen waar ze allemaal maple syrup in/bij doen.

Beaver tail
De Beaver tail. Een soort deeg wat in de frituur wordt gedaan waarna je kunt kiezen voor allerlei toppings (onder andere natuurlijk maple syrup, choco pasta, kaneel, oreo etc.).
Maar we hebben natuurlijk niet alleen gegeten, in Quebec had je enorm veel heuvels, trappen etc., dus aan onze conditie en spieren is ook weer gewerkt.

Dinsdag hadden we gepland om naar Wendake te gaan. Wendake is een dorpje met een soort museum over de Hurons (aboriginals)  en is daarnaast een reservaat van de Hurons (aboriginals). We hadden bedacht om met een uber te gaan, helaas was er iets mis met de uber app en werd onze rit gecanceld en konden we geen ritten meer bestellen. Ineens zag ik op de app dat er een uber bij ons in de straat moest zijn en herkende ik de man in de auto van de foto (van onze gecancelde uber..). Rennend en zwaaiend zijn we achter de auto aangegaan haha, die man zal wel gedacht hebben.. Maar gelukkig stopte hij na een tijdje en had hij tijd om ons naar Wendake te brengen.

Bij de Hurons hebben we een tour gehad, een traditionele maaltijd gegeten en hebben we een medicine wheel gemaakt. Erg interessant om dingen te weten te komen over het verleden van de aboriginals, de tradities en ook hoe het op het moment is.

LonghouseMedicine WheelHuron, Wendake

Woensdagochtend vertrokken we alweer richting Montréal. Montréal is een compleet andere stad dan Quebec en ook vele malen groter. Omdat we nog het einde van de middag en avond hadden besloten we om de stad alvast wat te verkennen. De Notre-Dame Basilica is natuurlijk een must see in Montréal en besloten we als een van de eerste dingen te bezichtigen.

Notre-Dame Basilica, Montréal

Donderdag moesten we vroeg op want we gingen een tour naar de Laurentian Mountains doen. Helaas was het deze dag slecht weer, waardoor we niet naar het mooie uitkijkpunt konden gaan (het was mogelijk om er heen te gaan maar door de mist kon je helemaal niks zien). Gelukkig waren er nog enkele leuke andere activiteiten, zoals een boot tour en een bezoekje aan Mont Tremblant. Verder was de natuur zo mooi met de herfstkleuren dat alleen in de bus zitten ook al genieten was.

Mont TremblantHerstkleuren

Vrijdag hadden we de hele dag om verschillende dingen in de stad te doen. We begonnen met het bezoeken van de Biosphere. Deze ligt op een eilandje en hier hebben we het museum bezocht wat voornamelijk gaat over milieu en de natuur.

Biosphere

Na de biosphere zijn we naar Saint Joseph's Oratory gegaan. Bij Montréal heb je een berg (Mount Royal) en deze kerk ligt op een geweldige plaats. Vanaf het plateau kijk je zo over de hele stad heen. Verder is de kerk heel anders dan de Notre-Dame Basilica. Deze kerk is veel simpeler, moderner en met een mooie tuin.

Garden Saint JosephSaint Joseph's Oratory of Mount RoyalGarden Saint JosephSaint Joseph's Oratory of Mount Royal

Vanuit hier zijn we naar Plateau Mont Royal gelopen. Toevallig kwamen we net met zonsondergang aan bij het plateau waardoor het uitzicht prachtig was. Binnen een kwartier werd het al donker, dus we hadden echt geluk!
Plateau Mont RoyalPlateau Mont Royal

Vanuit het plateau zijn we gelijk door gegaan naar de Botanische tuin. Hier was 's avonds een licht festival. De Chinese en Japanse tuinen waren volledig versierd met lampionnen en lichten. Heel erg mooi, maar wat was het koud haha! We hadden de temperaturen iets onderschat en zelfs met onze 3 lagen en jassen waren we bijna ijsklontjes aan het einde.

Chinese garden light festivalChinese garden, light festival

Zaterdag zat ons tripje er helaas alweer bijna op.. 's Ochtends hadden we nog tijd om even door het ondergrondse centrum te lopen. Montréal heeft onder de grond een enorme 'stad' en je kunt zowat de hele stad doorlopen onder de grond!

Om half 2 vertrok onze bus naar Toronto. In Toronto hadden we nog wat tijd om te eten voor onze bus naar St.Catharines vertrok. We vonden een heerlijk koreaans restaurantje, jammer dat deze niet in St.Catharines is anders was ik er vaak te vinden. Toen we in St. Catharines aankwamen was onze trip echt voorbij.

Maar niet getreurd, aankomend weekend gaan we alweer naar Ottawa!

1. Paap:
    18 oktober 2016
    Michelle ,die hurons hebben hun hoofd bijna geheel kaal geschoren en alleen in het midden een paadje. Weet niet of dat nu nog is. En die kerk is net de notra dame uit Parijs.Jullie hebben nog redelijk goed weer gehad, want normaliter is het toch wel veel kouder en meer regen. Jullie hebben een schitterende studie vacantie , en dat zul je je hele leven niet vergeten. Alleen vraag ik me af, wat je nog veel meer kunt gaan bekijken, want je hebt bijna alles gezien behalve de bekende sluizen. Kun je nog naar toe.
    Michelle en je vrindinnen, nog een heel fijne tijd en ik verheug me al op je volgend verslag
  2. Pascale:
    18 oktober 2016
    Wat een leuke avonturen weer.... echt genieten
  3. Esther Schaepkens:
    18 oktober 2016
    pfff je hebt maar n druk programma daar. .. en ook nog studeren haha... je hebt maar geluk... ik ben natuurlijk alleen naar jaloers.. op naar n volgend uitstapje en verhaal.. amuseer je .. dikke kus